Άραγε πως και πότε μπορεί να επιτευχθεί η πρόληψη των δυσκολιών που παρουσιάζει το παιδί μου είτε στον λόγο είτε στην ομιλία;

Πως  μπορώ εγώ ο γονέας να διευκολύνω και να βοηθήσω το παιδί μου στην ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου του;

Που πρέπει να απευθυνθώ όταν εντοπίσω δυσκολίες στην ομιλία και την έκφραση ή την κατανόηση του λόγου;

Τελικά είναι έτοιμο το παιδί μου να παρακολουθήσει την Α’ τάξη του Δημοτικού;

Τα παραπάνω είναι ερωτήματα, τα οποία αναφέρονται και προβληματίζουν πολλούς γονείς καθημερινά. Η ενημέρωση αυτή προσπαθεί να απαντήσει και να καθοδηγήσει τον κάθε έναν από εσάς.

Για να επιτευχθεί η πρόληψη τυχόν δυσκολιών που παρουσιάζει το παιδί στο είτε στο λόγο είτε στην ομιλία, πρέπει οι γονείς να γνωρίζουν τα αναπτυξιακά στάδια ομιλίας και λόγου του παιδιού:

Έως 2 ετών: Η ομιλία του παιδιού δεν είναι ακόμα καθαρή, δεν αρθρώνονται όλοι οι ήχοι καθαρά και οι λέξεις δεν προφέρονται σωστά.
Ο Λόγος του παιδιού αναπτύσσεται, συγκεκριμένα το παιδί ονομάζει απλά αντικείμενα καθημερινής χρήσης και χρησιμοποιεί μικρές φράσεις των δυο ή τριών λέξεων. Ακούει και λέει το όνομα του, κατανοεί οδηγίες και προτάσεις και συμμετέχει σε καθημερινές δραστηριότητες.

Έως 3 ετών: Η Ομιλία είναι πιο κατανοητή, αλλά όχι πλήρως καθαρή. Δεν αρθρώνονται καθαρά όλοι οι ήχοι, μπορεί να παραλείπονται συλλαβές και το παιδί να δυσκολεύεται να παράγει τα συμπλέγματα. Ο Λόγος του παιδιού εμπλουτίζεται με νέο λεξιλόγιο. Χρησιμοποίει φράσεις με τρεις ή τέσσερις λέξεις και κάνει ερωτήσεις. Χρησιμοποιεί πληθυντικό, προθέσεις, επίθετα και άρθρα. Κατανοεί απλές ιστορίες όπως παραμύθια.

Έως 4 ετών: Η Ομιλία του παιδιού σε αυτήν την ηλικία είναι πιο καθαρή. Όλοι οι ήχοι και τα συμπλέγματα έχουν κατακτηθεί εκτός του ‘ρ’ και τα τρίψηφα συμπλέγματα που θα αρθρωθούν σωστά έως την ηλικία των 5 με 6 ετών. Ο Λόγος του παιδιού έχει ωριμάσει αρκετά και μοιάζει με αυτό του ενήλικα. Κάνει διάλογο, περιγράφει και κάνει αφήγηση. Χρησιμοποιεί σύνθετο λεξιλόγιο με ολοκληρωμένες σύνθετες προτάσεις, χωρίς συντακτικά και γραμματικά λάθη. Το παιδί πλέον κατανοεί όλες τις έννοιες και όλες τις ερωτήσεις.

Πότε ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία:

Όταν δεν παράγει ήχους, στην ηλικία των 12 μηνών

Όταν δεν χρησιμοποιεί λεξούλες για να ζητήσει κάτι στην ηλικία των 18-24 μηνών

Όταν δεν σχηματίζει προτάσεις, στην ηλικία των 2-3 ετών

Όταν δυσκολεύεται να παράγει ή μπερδεύει ήχους σε μια λέξη

Όταν παραλείπει ή αντικαθιστά ήχους ή και συλλαβές σε μια λέξη

Όταν έχουν δυσκολίες στην ροή του λόγου, π.χ. επανάληψη λέξεων ή συλλαβών, επιμηκύνσεις ήχων και μπλοκαρίσματα

Όταν δείχνει να μην κατανοεί αυτά που ακούει

Όταν δεν βρίσκει τις κατάλληλες λέξεις που χρειάζεται για να εκφραστεί

Όταν έχει δυσκολία συμμετοχής στο διάλογο

Όλοι οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι όσο πιο γρήγορα γίνεται η ανίχνευση των προβλημάτων λόγου και ομιλίας τόσο πιο αποτελεσματική είναι η αποκατάσταση. Επίσης, τα προβλήματα λόγου και ομιλίας επηρεάζουν την επικοινωνιακή επάρκεια του παιδιού και την σχέση του με το περιβάλλον και τον εαυτό του. Ως αποτέλεσμα την εμφάνιση δευτερογενών ψυχολογικών συμπτωμάτων. Πρέπει να τονιστεί πως η μη έγκαιρη αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου και ομιλίας μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες μάθησης και σχολική αποτυχία.

Ωστόσο υπάρχουν τρόποι ώστε οι γονείς να διευκολύνουν και να βοηθήσουν την ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου των παιδιών τους όπως:

Να ενθαρρύνετε έως τον πρώτο χρόνο κάθε μορφή επικοινωνιακής αλληλεπίδρασης με το παιδί, π.χ. εκφράσεις προσώπου, χαμόγελα, γέλια, νεύματα, κοιτάγματα.

Να μην χρησιμοποιείτε «μωρουδίστικους» ήχους και να επαναλαμβάνετε την λέξη που δεν λέει σωστά το παιδί.

Να αφιερώνετε χρόνο ώστε να επικοινωνείτε με το παιδί, αφήστε του χρόνο να σας μιλήσει και δείξτε του ότι έχει την προσοχή σας.

Διακόψτε την χρήση της πιπίλας και του μπιμπερού πριν τα τρία χρόνια του παιδιού.

Μιλήστε στο παιδί σας με προτάσεις συντακτικά σωστές.

Διαβάστε μαζί με το παιδί σας παραμύθια και βιβλία με εικόνες.

Αφήστε το παιδί να εμπλακεί σε καθημερινές δραστηριότητες και περιγράψτε του τι κάνει.

Πείτε παιδικά τραγούδια μαζί με το παιδί σας και παίξτε παιχνίδια της ηλικίας του.

Ζητήστε από το παιδί να σας δίνει, να επιλέγει αντικείμενα ή να τα τοποθετεί σε διάφορα μέρη.

Πότε είναι το παιδί έτοιμο να ενταχθεί στο σχολικό πλάισιο:

Όταν είναι συναισθηματικά ώριμο να ενταχθεί μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο του σχολείου.

Όταν επεξεργάζεται τον προφορικό λόγο και το παιδί δεν παρουσιάζει χαμηλά όρια συγκέντρωσης ή διάσπαση προσοχής.

Όταν έχει αναπτύξει όλες τις γνωστικές δεξιότητες στην προσχολική ηλικία όπως προμαθηματικές έννοιες, γραφοκινητικές δραστηριότητες κ.α.

Όταν έχει ευφράδεια λόγου και καθαρή ομιλία.

Που πρέπει οι γονείς να απευθυνθούν όταν διαπιστώσουν τυχόν δυσκολίες είτε στην ομιλία είτε στο λόγο του παιδιού:

Οι γονείς μπορούν αρχικά να ζητήσουν την γνώμη ενός παιδιάτρου ή\ και να συζητήσουν με τον νηπιαγωγό\δάσκαλο τα προβλήματα τα οποία υποψιάζονται. Ωστόσο, ο Λογοθεραπευτής είναι ο ειδικός που θα αξιολογήσει και θα διαγνώσει τα προβλήματα Λόγου και ομιλίας, τα οποία μπορεί είναι σύμπτωμα κάποιας νευρολογικής, ανατομικής ή αναπτυξιακής διαταραχής.

Επίσης, οι γονείς θα μπορούσαν να απευθυνθούν σε Δημόσιες υπηρεσίες όπως Κέντρα ψυχικής υγιεινής, Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα, Παιδοψυχιατρικές μονάδες νοσοκομείων, Καραμανδάνειο, ΚΕΔΔΥ όπου πραγματοποιείται η επίσημη αξιολόγηση της διαταραχής που τυχόν παρουσιάζει το παιδί και η περαιτέρω παραπομπή του σε λογοθεραπευτή για την εφαρμογή εξατομικευμένου προγράμματος.

Ωράριο Λειτουργίας

Δευτέρα - Παρασκευή: 09:00 - 21:00

Το Κέντρο λειτουργεί με ραντεβού.

Συνεργασία με όλα τα ασφαλιστικά ταμεία.